Na základě získaných zkušeností s provozem stejnosměrných příměstských jednotek EM 475.1 (451) byl zadán požadavek na vývoj jednotky pro střídavý napájecí systém 25 kV 50 Hz. Tento úkol řešil výrobce elektrotechnických strojů MEZ Vsetín spolu s Vagónkou Tatra Studénka, která dodala vozovou část. Původně byla jednotka projektována v konfiguraci elektrický motorový vůz (M) - vložený vůz (V) - řídící vůz (Ř), ale později se od tohoto systému pro malou kapacitu a výkon ustoupilo a jednotka byla dále vyvíjena jako pětivozová se dvěma elektrickými motorovými vozy a třemi vozy vloženými. Dva prototypy, vyrobené v roce 1966, dostaly onačení SM 487.0001 a 0002; v letech 1970 a 1971 vyrobené sériové jednotky byly označeny řadou SM 488.0. Od roku 1988 se tyto jednotky označují řadou 560 a každý el. motorový vůz má svoje inventární číslo. Celkem bylo vyrobeno 34 elektrických motorových vozů, tedy 17 kompletních jednotek. České jednotky jezdí dodnes, slovenské se pomalu vyřazují.